Vyhýbavý obránce (Avoidant protector)

Vyhýbavý obránce je jednou z obranných copingových strategií, kterou můžeme využívat při aktivaci schémaVyhýbavý obránce dělá přesně to, podle čeho byl pojmenován- situacím, které by mohly spustit schéma se prostě a jednoduše vyhne. Nezúčastní se, vymluví se, pošle za sebe náhradníka, nesplní úkol, nezačne obávanou aktivitu. Účelem jeho použití je nevystavit se emocím, které by se mohly spustit tím, že situace jednoduše neproběhne.
Jak ho poznám (u sebe/ u ostatních):
·  Tato forma obranné strategie je poměrně častá- má totiž na rozdíl od ostatních forem téměř 100% účinnost- když do situace nevstoupím, neobjeví se negativní emoce s ní spojená
·  Obvykle je spojená s frází „nechce se mi“ a výčtem odůvodnění proč není možné činnost udělat nebo aktivitu započít
·  Důmyslnější forma tohoto obránce může pracovat se záměrným plánováním jiných aktivit tak, aby nebylo možné do situace vstoupit („nemám na to čas“)
·  Vyhýbání se opakuje- jakmile si ověříme, že to lze, zpravidla není třeba hledat jinou strategii
·  Oblast situací na kterou strategii používáme se nenápadně rozšiřuje- přestáváme dělat věci spojené s aktivací schéma
Možné výhody modu:
·  Vysoká účinnost- negativní emoce ze situace se neobjevují
·  strategie je společensky akceptovatelná- zvlášť když máme dobrou výmluvu
·  nikdo a nic nás nenutí strategii měnit- škodíme hlavně sami sobě
Možné nevýhody modu:
·  použitím strategie nenaplníme naši potřebu
·  přicházíme o kontakty, zážitky, příležitosti a především o zkušenosti
·  postupně se oslabují naše schopnosti a dovednosti- je stále těžší se situacím vystavit
·  můžeme se setkat s nepochopením okolí- ztráta přátel a blízkých
·  v extrémním případě můžeme postupně přestat dělat běžné každodenní aktivity- dopad na fungování
·  při častém využívání může přispět ke vzniku nebo prohloubení Agorafobie, Sociální fobie popř. Panické poruchy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..