Splynutí / nevyvinuté Já

Enmeshment and Undeveloped Self Schema
Představte si, že jste psychicky, emocionálně a spirituálně spjati s jinou osobou. Vše co děláte má neodvratitelný vliv na ni a vše co udělá tato osoba, má zase vliv na Vás. Schéma Splynutí a Nevyvinuté já směřuje osoby, kterých se týká k tomu, aby se velmi intenzivně vztahovaly k jedné konkrétní osobě, se kterou vytvářejí silnou vazbu. Samostatně si připadají nekompletní a nejistí a až s touto konkrétní osobou mohou činit rozhodnutí a plnohodnotně žít.

· Schéma způsobuje (často neuvědomovanou) závislost ve vztazích
Vznik schéma:
– V dětství se dítě naučilo, že jeho myšlenky, pocity a potřeby jsou méně důležité než myšlenky a potřeby pečovatele nebo, že pro něj nejsou vůbec důležité.
– Dítěti mohlo být bráněno v prosazování vlastních myšlenek a pocitů – důležitější byl názor celku (rodiny, komunity popřípadě pečující osoby samotné)
– Pečující osoby upřednostňovaly dítěti společné před individuálním (my jako rodina před ty)
– Jeden z pečujících (případně oba) měli narcistní rysy- dítěti nebylo umožněno vyjadřovat vlastní emoce a myšlenky- zpravidla reagovali na emoce pečujícího
– Pečující osoba mohla využívat vinu k manipulaci s ostatními členy rodiny („zasloužil by sis lepší maminku“)
– Pečující osoba naučila dítě vnímat a sledovat pocity a potřeby pečující osoby a posilovala jeho kompetence v jejich naplňování (“ tohle tátovi neřeknu, to by mu ublížilo“)
Manifestace schéma:
· Lidé s tímto schématem se projevují vysoko mírou loajality vůči pro ně důležité osobě/osobám
· Vytvářejí velmi silnou (až symbiotickou) vazbu s druhou osobou (nejčastěji rodič případně kamarád, sourozenec nebo partner)- vazbu vnímají jako rovnocennou (to co udělám já pro něj, by on udělal pro mě)
·  Mají pocit, že jeden bez druhého nemohou být- že si mohu číst myšlenky, rozumí si beze slov (až dohromady tvoří jeden celek)
· Neumí uspokojivě odpovědět na to „kdo jsou“ (oni jako jednotlivci)- zpravidla ani nechtějí nad touto otázkou přemýšlet
· Vnímají svůj život jako pokračování života toho druhého (u nás doma to děláme takhle….)
· Umí velmi citlivě vnímat a reagovat na potřeby a pocity druhých (často na úkor své autonomie)

Odlišení od jiného schéma:

„přece si nevezmu na oslavu tenisky“
Vadnost„protože by si toho ostatní všimli a mysleli by si, že jsem divný a neuctivý a pomlouvali by mě“
Podrobení„protože by to manželku naštvalo a byla by pak na mě naštvaná“
Splynutí„protože by z toho manželce neudělalo radost a já jí chci dělat radost abych mohl být šťastný já“

Okolnosti schéma:
– Schéma má dvě roviny:
Udeveloped self– nedostatečná představa o vlastní identitě- může, ale nemusí reagovat navázáním na jinou osobou (může zvolit jinou strategii)
Enmeshment– propletení s druhou osobou -podmínkou je Nevyvinuté Já

Přesvědčení:
„jsem nekompletní“
„sám jsem bezvýznamný, nesmyslný“
„pokud to neudělám tak, jako on, bude to špatně“
„nic bez něj/ní nemá smysl“
„nemohu bez něj/bez ní žít“
Emoce: komplexní vina (úzkost , hněv, strach), žárlivost
Chování:
HyperkompenzaceKapitulaceObrana/Vyhýbání
Rebel: Udělají něco co je od „dvojčete“ odliší- něco speciálního, jiného, zkusí něco nového bez konzultace s „dvojčetem“, dávají ostatním najevo, že jsou pro ně nedůležití. Udělají něco, o čem vědí, že by s tím dvojče nesouhlasilo nebo naopak odmítají to, co dvojče pokládá za správné
Ignorace: Nereagují na požadavky a náměty důležité osoby, záměrně přehlížejí její potřeby a pocity. Tráví čas o samotě.

Př.: „táta pohrdá právníky, takže jdu studovat práva“

„máma sbírá hrnky, takže by jí udělal radost nový hrnek ale já jí koupil sadu na šití“
Symp: Vybírají si do vztahů dominantnější osoby, pro které bude snazší řídit jim život, s „dvojčetem“ vše sdílejí- vše mu řeknou, na vše se jej ptají (sdílejí zájmy, oblékají se podobně, dělají vše společně), když spolu nejsou- snaží se o „dvojčeti“ mluvit

Př.: „my s partnerem nejedeme na dovolenou protože on nerad horko“

„nepojedu na výlet s kamarády protože žena by byla doma sama“
Vyhýbavý obránce: Netráví čas sami, nezkouší nové aktivity, nedělají nic, o čem nevědí, jak by na to „dvojče“ reagovalo. Vyhýbají se lidem, kteří dávají přednost vlastní svobodě a nezávislosti.

Důsledky:

· Lidé s tímto schématem mají často potíže se zvládáním blízkosti ve vztazích a mohou se dokonce obávat blízkosti a intimity kvůli strachu, že tím budou opět zadušeni potřebami druhých, nebo že se budou muset vzdát svých potřeb.
· V důsledku „propletení“ s jinou osobou se zpravidla nenaučí dělat věci samostatně a přicházejí o příležitosti, které nechce jejich „dvojče“ uskutečnit= nesamostatnost a nízké sebevědomí v individuálních činnostech (velké potíže v případě, kdy jsou druhou osobou opuštěni/zůstanou sami)
· Pokud není „dvojčetem“ partner ale např. rodič, je pro ně složité udržet si partnerský vztah (rodič je stále před partnerem).
· Lidé s tímto schématem mají často potíže s nastavováním hranic svému okolí
Pokud myslíte, že se Vás Schéma Splynutí a Nevyvinuté Já týká a vnímáte, že Vám komplikuje života natolik, že byste s ním chtěli něco dělat, schématerapie je možnost, jak najít z těchto obtíží cestu ven.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..